Rekordår for el-taxi’er trods mangel på ladestandere

Den grønne omstilling i taxibranchen blev skudt i gang for et år siden. Startskuddet kom i vinteren 2019, hvor Dantaxi præsenterede 10 Tesla’er til taximarkedet i København. Et år efter kan selskabet fejre el-taxi nr. 100 – og 25 flere er på vej inden for den næste måned. Men omstillingen til en mere bæredygtig transportform i taxibranchen er ikke uden bump på vejen. Brancheforeningen Dansk PersonTransport advarer mod mangel på ladestandere. Det nuværende antal udgør allerede nu et problem for de stadig flere el-taxavognmænd.

El-taxien er blevet et almindeligt syn i København. Antallet af nul-emissions taxi’er steg betragteligt i løbet af 2019.

10 % af selskabets taxier i København kører nu el

De snart 125 el-taxi’er udgør stadig en mindre del af det samlede antal taxa’er på landsplan. I Københavnsområdet udgør de over 10% af Dantaxi’s vogne. Direktør i Dantaxi Carsten Aastrup er tilfreds med, at det på et år er lykkedes selskabet at komme i front med grøn omstilling i branchen:

”Det er bestemt tilfredsstillende. I 2019 fik vi så mange nye el-taxi’er, at det kunne aflæses i statistikken. Næsten 2% af samtlige ny-indregistrerede el-biler i Danmark kører med vores logo. Præcis hvor mange el-taxi’er vi har om et år er svært at sige, det afhænger af flere faktorer. Men jeg er helt sikker på, at Dantaxi også fremover vil føre an i den grønne omstilling i taxibranchen. Vi får 25 flere el-taxi’er på gaden bare inden for den næste måned.”

I brancheforeningen Dansk PersonTransport hilser vicedirektør Trine Wollenberg også udviklingen velkommen og finder, at indsatsen kom på rette tidspunkt:

”Med en ny klimalov og en politisk målsætning om 70% CO2-reduktion i 2030, er det klart, at også taxibranchen er forpligtet til at levere på den grønne omstilling. Derfor er det godt at se, at Dantaxi er kommet så stærkt i gang med den grønne omstilling af taxierne.”

Mangel på ladestandere

Den hurtige vækst i antallet af el-biler er dog ikke uden bump på vejen. Som det selskab med flest el-taxi’er i Danmark, oplever flere vognmænd, at der er blevet længere mellem en ledig ladestander. Trine Wollenberg påpeger:

”Vi kan allerede se nu, at ladestrukturen er en udfordring for taxavognmændene. I Københavnsområdet begynder kapaciteten at være knap, og i resten af Danmark er den stort set ikke eksisterende. Det er derfor vigtigt, at der kommer politisk fokus på etablering af en ladeinfrastruktur, så taxierne kan hurtigoplade, når de holder ved togstationer, lufthavne m.v. og venter på kunder. For uden ladestruktur, ingen el-taxier.”

Efterspørgsel på el-taxi’er

På trods af det akutte problem med mangel på ladestandere er Carsten Aastrup optimistisk omkring udviklingen:

”Interessen for at sætte strøm til taxi’en er stor blandt vores vognmænd, og der er en stigende efterspørgsel på 0-emisionnskøretøjer fra kunderne. Vi ser heldigvis en begyndende udvikling henimod, at hospitaler, hoteller og lufthavne reserverer pladser til el-taxi’er og opstiller ladestandere. Det er noget, der kan skubbe udviklingen i den rigtige retning. Men som tingene er nu, følger antallet af nye ladestandere ikke med antallet af nye el-biler, og det er ved at være et problem.”

Første el-taxi til seks passagerer

Dantaxi har tidligere gjort erfaringer med el-taxier, men det er først i 2019, at udviklingen har taget fart. Selskabets første el-taxi kom på gaden allerede i 2013, og siden 2015 har selskabet haft el-taxi’er på Nykøbing Mors. Teslaen er det foretrukne mærke, men også bilmodeller fra Jaguar, Kia, Nissan og Hyundai er repræsenteret. Det har siden efteråret været muligt at bestille en el-taxi via selskabets app, og selskabet har nu, som det første taxiselskab i Danmark, fået el-taxi’er med plads til seks passagerer.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *